Київський фунікулер — одна з визначних пам’яток дореволюційного Києва, будівництво якого припало на 1902-1905 роки минулого століття.

Автором ідеї будівництва механічного підйому на канатній тязі став інженер Абрагамсон. Розробники проєкту П’ятницький та Баришніков. Підіймальна система зв’язала верхню частину міста — терасу Володимирської гірки з Подолом на вулиці Боричів тік, замінивши тим самим незручний затяжний підйом Андріївським узвозом і довгий трамвайний маршрут, який ішов через Володимирський узвіз.

Свою первісну назву — «Михайлівський механічний підйом», фунікулер отримав через близьке розташування до Михайлівського Золотоверхого монастиря. Довгий час нижня станція знаходилася на 38 метрів вище за сучасну через незгоду власників приватних садиб, віддавати на відкуп місту свої землі.

У 1928 році, в результаті планової заміни канатів сталася надзвичайна подія, верхній вагон зірвався вниз, та на великий швидкості розчавив своєю вагою нижній. Добре, що обійшлося без жертв. Через ситуацію, що склалася в 1928-1929 роках, відбулася перша реконструкція фунікулера, саме тоді додалися 38 метрів, збільшивши тим самим довжину підйому до сучасних 200 метрів, перемістивши нижню станцію ближче до поштової площі на вулицю Жданова, нині Сагайдачного.

Механізми фунікулера регулярно перевіряли на міцність, навантажуючи вагон до 8 тонн, що удвічі перевищувало норму, потім знімали з канатів і пускали вниз. Таким чином перевірялися гальма. Після стрімкого спуску з гірки спрацьовувала механічна гальмівна система, вагон плавно зупинявся приблизно на півдорозі не доїжджаючи до нижньої станції. За довгі роки експлуатації, планові реконструкції проводились у 1958 та 1984 роках, суттєво покращуючи безпеку всіх дієвих механізмів.

У 1984 була проведена реконструкція Верхньої станції та заново побудована Нижня станція, що додало нову перлину до київських модерністських будівель.

У 2019 році мало відбутися повне оновлення фунікулера. Планувалося встановити абсолютно прозорі вагони фірми «Doppelmayr Garaventa», оснащені кондиціонерами, місткістю близько ста пасажирів, зі здатністю розвивати швидкість до 14 м/с. Але щось пішло не так, і модернізація фунікулера не відбулася.

Цікаві факти:

1. У 1905 році, одночасно з відкриттям фунікулера для зручності пасажирів було прокладено трамвайну колію від Контрактової площі, по вулиці Боричів тік, до нижньої станції. Створивши таким чином маршрут № 15, який став одним цілим з електричним канатним підйомом. Куплений квиток на трамвай № 15 можна було використати повторно при посадці на фунікулер.

2. До 1930 року фунікулер вважався трамвайним маршрутом і мав свій номер.

0 0 голоса
Рейтинг статьи

Добавить комментарий

0 комментариев
Межтекстовые Отзывы
Посмотреть все комментарии
0
Оставьте комментарий! Напишите, что думаете по поводу статьи.x